På ski fra Lillehammer til Dovre

Geir Arne tester ut slede bak sitskien på Dovrefjell i januar. Foto; Tatjana Breda-Gulbrandsen/Funkibator

Geir Arne tester ut slede bak sitskien på Dovrefjell i januar.
Foto; Tatjana Breda-Gulbrandsen/Funkibator

Du vet disse menneskene som stråler av livsglede og som inspirerer folk rundt seg bare ved å være den de er? De som tar utfordringer på strak arm, utstråler styrke og svakhet på samme tid og som man gjerne beundrer litt, enten i smug eller i full offentlighet?

Jeg er så heldig å kjenne flere slike mennesker, og Geir Arne Hageland er en av dem.
Ikke fordi han lever et helt fint liv uten bein (han måtte amputere begge beina tidlig), men på grunn av innstillingen hans; for han finnes det ingen hindringer eller problemer, kun utfordringer og kreative løsninger. Jeg beundrer han for måten han hele tiden flytter grenser, og på hvordan han motiverer og inspirerer folk rundt seg. Alltid med en god porsjon selvironi og et smil om munnen.

Geir Arne deltok i den første sesongen av “Ingen Grenser”, med Lars Monsen- og har etter det flyttet flere grenser ute i naturen.
Han har bl.a deltatt i Riddere til Stølen, og arrangerer selv Camp Funkibator der han inspirerer til mestring av fjellet, uansett om du er funksjonshemmet eller funksjonsfrisk.

Nå er han på nytt i gang med et større prosjekt, der han skal pigge med langrennskjelke fra Lillehammer, over Rondane og til Dovre sammen med venner og hjelpere.
Turen er en markering av at det er 200 år siden grunnloven ble laget; hver kilometer på turen tilsvarer ett år. Dvs at turen har en lengde på 200km.
Likevel er selve målet med turen å vise at fjellet er tilgjengelig for alle, uavhengig av bakgrunn,- og flere av turdeltakerne er forsvarsveteraner, med mange opplevelser i bagasjen.

OG; jeg er så heldig å få være med!
Jeg skal ha med meg kamera og dokumentere deler av turen.
Startskuddet for turen går idag, men jeg hopper inn og følger de fra Mysusæter og gjennom Rondane.
Jeg gleder meg veldig, samtidig som jeg frykter at jeg blir et etterslep.
Antall dager på langrennski denne sesongen kan telles på fingrene, og formen er ikke helt på plass.
Men jeg elsker prinsippet med å utfordre seg selv, gleder (og gruer)meg til å være «offline» fra internet, tlf og tv i en ukes tid og ser frem til å bli kjent med nye mennesker, samarbeid, inkludering, hard jobbing og mye moro.
Og til å tilbringe så mye tid UTE på fjellet, med kamera.

Nå jobber jeg med å få de siste tingene på plass før turen.
Utstyrslista inneholder noen ting jeg ikke har fra før, men har foreløbig vært heldig å få låne noe av venner og kjente.
I tillegg får man være kreativ!

Også gjelder det å pakke kompakt, siden mye av sekken min blir fyllt med fotoutstyr.

Ønsker Geir Arne og de andre som er med fra start en riktig GOD TUR i vindværet, vi sees om noen dager!

Du kan lese mer om Geir Arne og følge bloggen hans her; FUNKIBATOR

Gudbrandsdølen var på plass når gutta gikk fra Nordseter idag, saken kan du lese her: www.gd.no

Ruta går fra Lillehammer via Rondane til Dovre og Hjerkinn

Ruta går fra Lillehammer via Rondane til Dovre og Hjerkinn

Jeg skal gå med de gamle fjellskia uten fellelås; men fotografens beste venn gaffateipen funker som bare det sålenge det ikke blir skare.

Jeg skal gå med de gamle fjellskia uten fellelås; men fotografens beste venn gaffateipen funker som bare det sålenge det ikke blir skare.

Leave a Reply

