Fly Free Dan!

20130810_2741
For meg er basehoppere, og ekstremsportutøvere helt unike mennesker.
De lever så i nuet, og er så tilstede i livet.
Og innimellom virker noen av de nesten udødelige, selv om jeg vet at det de driver med er utrolig risikofylt.
Sånn var det også med Dan.
Han var så trygg. Så tilstede. Så vanvittig livsglad og bekymringsløs.Og så tvers igjennom ærlig og direkte.
Jeg skulle så veldig, veldig gjerne rukket å bli bedre kjent med han, men på den korte tida jeg fikk æren, rakk jeg å bli glad i han.
For han var så utrolig lett å like.
Det var derfor jeg kjente hjertet hoppe over noen slag når den velkjente Porscha sto i veikanten ved en bilulykke ved Bjorli på vei fra Romsdalen for etpar uker siden. Noe som heldigvis var helt unødvendig da gutta kun var stoppa av rutinemessige årsaker.
Men det var også det som gjorde at jeg bekymret meg med god grunn da jeg fikk nyheten om at en basehopper var savnet i Gudvangen når jeg visste hvem som var der oppe. Selv om Dan var blandt de mest erfarne wingsuitepilotene jeg kjenner.
Dessverre er det jo sånn når man omgås og blir glad i mennesker som driver med ekstremsport, at risikoen for å miste venner og gode bekjente er litt større.
Men så sitter man også igjen med så utrolige sterke minner og gode opplevelser, mange flere enn mange får igjennom et helt liv.
Dan har gitt så mye av seg selv til så mange, og det er mange som sørger over han både her hjemme i Norge og rundt i verden.
Selv kommer jeg aldri til å kunne høre på Hildringstimen av Erik Bye uten å minnes turen i Eikesdalen, og jeg lurer på hvor mange som kommer til å lage omelett og eggesalat og tenke på Dans fantastiske evner med “skalldyr”.
Små ting som plutselig får større betydning.
Likevel vet jeg at Dan aldri ville tillatt noe annet enn at alle han brydde seg om fortsatte å glede seg over livet og nyte det fullt ut selv om han ikke er del av det lenger.
Tusen takk for at jeg fikk bli kjent med deg, kompis,-du var og vil alltid være unik.

Fly Free!

Image

 

One thought on “Fly Free Dan!

Leave a Reply

